GESCHIEDENIS VAN DE VERENIGING

Een korte geschiedenis

De vereniging is gestart als Eindhovense Skivereniging, later opgegaan in de Nederlandse Skivereniging als Kring Eindhoven. Na midden zeventiger jaren is de kring uitgegroeid tot ongeveer 6.500 leden.
Er zijn enige malen langlaufloipen uitgezet in het Leenderbos in samenwerking tussen de Kring en de boswachter. In die tijd lag er vaker en langduriger sneeuw in Nederland.
Toen had overigens de skibaan Montana nog geen kunstsneeuw: het was een open borstelbaan met een enkele stoeltjeslift.
Door een structuurwisseling van de Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV) eind vorige eeuw, werd de Kring Eindhoven van de Nederlandse Ski Vereniging opgeheven. Wat resteert is eigenlijk een nationale bond, waar zelfstandige verenigingen zich bij kunnen aansluiten.
De vereniging heeft als Skivereniging Zuid-Oost Brabant een doorstart gemaakt met slechts 130 NSkiV-leden met daarnaast nog 70 clubleden. De huidige Skivereniging Zuid-Oost Brabant (SkiZOB) is statutair opgericht op 1 mei 1996 te Eindhoven.
Skivereniging Zuid-Oost Brabant Onder het initiatief en de inspirerende leiding van de heer Eindhoven is de vereniging begonnen met zeer succesvolle skibeurzen.

Er zijn sindsdien een flink aantal behoorlijk succesvolle 2e-hands skibeurzen gehouden in en rondom Eindhoven.

Deze activiteit stopte met de opkomst van de "Carveski" en andere specials, waardoor de eerdere (lange rechte) ski's niet meer aantrekkelijk werden. Ook zijn de prijzen van nieuw materiaal gezakt, zodat de belangstelling verdween.

Met het organiseren vanaf 2002 van een aantal Parallel-slalomwedstrijden in de sneeuw van Montana met een speciale formule door de heer Vis, werd getracht de jeugd meer bij onze vereniging te betrekken. Het was een succesvolle activiteit: er was hiervoor een redelijke en enthousiaste belangstelling.

Maar deze interresse kwam echter vooral van buiten onze eigen regio en bovendien was daarvoor slechts een minder attractief tijdstip op de baan beschikbaar. In 2006 moesten we hierdoor deze in Nederland unieke activiteit beeindigen.

Skivereniging Zuid-Oost Brabant
Skivereniging Zuid-Oost Brabant In 2007 werd door de heer Vis het Skiteam-Zuid-Oost-Brabant opgericht in verband met opkomende belangstelling voor wedstrijden in de sneeuw van de Nederlandse skibanen.

Deze wedstrijden zijn echter nog maar nauwelijks van de grond gekomen. Het team is inmiddels overgenomen door het opleidingsinstituut: Snowsports Academy.

In 2009 zijn we in Nederland als eerste vereniging gestart met het geven van de succesvolle cursussen Skiën voor mensen met angst. Op dit moment is de belangstelling hiervoor wat minder geworden.
De vereniging kent een aantal zeer enthousiaste deelnemers, die gezamenlijk Skitrips maken. Deze gaan voornamelijk naar Snowworld in Landgraaf, de skibaan in Peer (BelgiŽ)en de Allrounder in Neuss (bij Dusseldorf Duitsland)

Enkelen gaan samen op Skireis, waaronder onze bekende Skisafari.

Skivereniging Zuid-Oost Brabant

Het aantal deelnemers aan de ski- en sneeuwfit-cursussen is door de tijd heen vrij stabiel gebleven: In 2015 is het ongeveer 100. Het merendeel van de deelnemers volgt nu skicursussen, wat minder Sneeuwfit .
In 2013 is de vereniging gestart met video evaluaties, om onze skiprestaties nog meer te verbeteren.
In 2016 is de vereniging een samenwerking gestart met enkele buur skiverenigingen, met als resultaat dat de activiteiten opengesteld zijn voor elkaars leden. De websites van de beide verenigingen met daarin een opsomming van hun activiteiten vindt u hierbij: www.skilimburg.com en www.skiverenigingbrabantnoordoost.nl.